Megváltozik az S25-ös, Budapest–Kunszentmiklós–Tass között közlekedő zónázójárat menetrendje az április 7-i nyári menetrendváltással – tudtuk meg a MÁV-Starttól. A vonal a Duna pesti oldalán haladva közelíti meg Ferencváros vasútállomást, ám innen nem Kőbánya-Kispest (Köki) felé veszi majd az irányt, mint jelenleg, hanem közvetlenül a Keleti pályaudvarra fut be.
Ezzel egyfelől tehermentesíti a Köki és a Nagyvárad tér között közlekedő metrópótló buszokat, másfelől Pesterzsébetről, Soroksárról, Dunavarsányból, Délegyházáról vagy Dunaharasztiból gyorsabb elérést biztosít Budapest belvárosába, mintha az utasok gépkocsival tennék meg ugyanezt a távot. A már nyilvános hivatalos menetrend szerint a pesterzsébeti Duna-partról 17 perc alatt lehet majd a belvárosba jutni a jelenlegi 60 perc helyett.
Az Organikus Káosz blog számításai szerint Pesterzsébet városközpontjából a belvárosba a 23E busszal, majd átszállással a 2-es vagy 4-es, 6-os villamosra, nagyjából 35-45 percig tart az út, miközben autóval ugyanez 25 perc. Ezzel szemben vonattal a Keletibe mindössze 17 percig kell utazni.
Még nagyobb az időnyereség az agglomerációból utazva. Dunavarsány központjából, amely 30-35 kilométerre van a főváros belső részétől, vonattal a jelenlegi menetrend szerint 42 perc alatt lehet beérni Kőbánya-Kispestre, majd onnan átszállással a 3-as metróval újabb 25-30 percig tart az út a belvárosba, ami összesen 65-70 perc.
A 3-as metró felújítása idején a pótlóbuszok igénybevételével a menetidő akár 80-100 percre nőhet. Autóval ugyanez a táv 40-45 perc alatt letudható, ezért a vonat a belváros felé utazóknak nem versenyképes – de a Keletibe érkező vonattal mindez 43 perc. Így már érdemes vonatozni a személygépkocsi használata helyett, hiszen háromnegyed óra alatt biztonságosan bejuthatunk a belvárosba.
Adódik a kérdés, hogy eddig miért nem a Keletibe közlekedtek az elővárosi vonatok. A válasz egyszerű: a forgalmas budapesti fejpályaudvar nem tud befogadni több szerelvényt. Ami mégis lehetővé teszi az ideiglenes módosítást, az a 80-as, Hatvan–Miskolc vasútvonal felújítása, amely miatt számos vonat nem közlekedik a Keleti és Hatvan között. Ezeket a szabad menetvonalakat használhatják majd a 150-es kunszentmiklósi vonatok.
Magyar Nemzet