Cropped landscape
Kultúra
170 éves a Lánchíd, Európa egyik legszebb hídja
2019-02-1717:41
Az Architectural Digest építészeti és dizájnmagazin a világ 18 legszebb hídja közé választotta a budapesti Széchenyi-féle Lánchidat. A Duna két partját összekötő, 170 évvel ezelőtt felavatott nemzeti büszkeségünket a világranglistán a kilencedik helyre, de Kelet-Közép-Európában aranyérmes pozícióba rangsorolták a szakemberek.
A világ legszebb hídjainak tízes toplistáján Ázsiát Szingapúr, Malajzia és az Egyesült Arab Emírségek képviseli, az amerikai földrészt Argentína és az USA hídjai.
 
A Lánchidat az európai kontinensen csak egy holland, egy olasz és egy spanyol híd előzi meg.
 
Ráadásul a budapesti dunai átkelő olyan emblematikus építményeknél is előkelőbb helyen szerepel a listán, mint például a San Franciscó-i Golden Gate, a londoni Tower vagy a prágai Károly híd.
 
Széchenyi István visszaemlékezései szerint a Pestet Budával összekötő első állandó magyarországi dunai híd építését a gróf azért kezdeményezte, hogy „az ország kettészakított szívét véglegesen egybe lehessen forrasztani”. A híd tervezését az ismert angol mérnökre, William Tierney Clarkra bízták, a kivitelezés irányítója a skót származású Adam Clark volt. A dunai átjárón mindenkinek – a nemeseknek is – vámot kellett fizetni, a híd forgalomba helyezése tehát a közteherviselés irányába tett első modern intézkedések egyikének is tekinthető.
 
A Lánchíd csaknem két évszázados történetében jócskán találhatók felemelő, szívbemarkoló és tragikus epizódok. Az egyik legmegindítóbb, hogy az 1849. november 20-án tartott hídavatási ünnepségen Széchenyi István nem lehetett jelen, hiszen akkor már elvonultan élt a döblingi elmeszanatóriumban. Ott volt viszont Haynau osztrák katonai és polgári főparancsnok, aki maga vezette a hivatalos hídátadási ceremóniát néhány héttel azután, hogy az aradi vértanúkat kivégeztette…
 
A II. világháború végén a visszavonuló német hadsereg katonái felrobbantották a főváros jelképeként is számontartott Lánchidat. A gyors ütemben újjáépített dunai átjárót első avatásának 100. évfordulóján nyitották meg ismét.
 
Az azóta már több felújításon is átesett klasszicista stílusú híd korának egyik legkorszerűbb építménye volt, amely mérnöki csúcsteljesítményként vonult be az építészet történetébe. A létesítmény sokáig viselte a világ legnagyobb, láncokra felfüggesztett hídja kitüntető címet, és átadásakor az első állandó hídja volt a Regensburg alatti 2400 km hosszú Duna-szakasznak is.
 
Bár „a legnagyobb magyar” soha nem sétálhatott végig a világ egyik legszebb hídján, 170 évvel ezelőtt megvalósított álmát azóta is kőoroszlánok rendíthetetlen tekintete vigyázza a híd pesti és budai hídfőjének bejáratánál.
 
Demokrata.hu
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ