Cropped landscape
Belföld
Kéthetes nyelvtanulás külföldön – részleteket jelentett be Kásler Miklós
2019-02-1210:40
Harminc évvel a rendszerváltás után végre áttörést érhetünk el a fiatalok idegen nyelvi oktatásában. A kormány döntött, a középiskolai nyelvoktatás rendszerét korszerűsíti, és minden középiskolás a 9. és a 11. tanév nyarán két hét, összesen tehát kétszer két hét külföldi nyelvi tanfolyamon vehet részt, amelynek költségeit a magyar kormány vállalja. Erről Orbán Viktor miniszterelnök beszélt a 21. évértékelő beszédében. A részletekről szólva Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Bódis József oktatásért felelős államtitkár keddi budapesti tájékoztatóján bejelentette, a program évente 140 ezer diákot érint, a költsége pedig 90 milliárd forint. 
A magyar fiatalok nem beszélik a külföldi nyelveket úgy, ahogy azt a környező országok fiataljai teszik – hívta fel rá a figyelmet Kásler Miklós. A miniszter közlése szerint a szakembereknek nagyon lényeges volt meghatározni azt, hogy mikortól és mennyi idegen nyelvet tanuljanak a gyermekek, ennek a vitának pedig az lett az eredménye, hogy a 9. és a 11. évfolyamban olyan lehetőséget célszerű biztosítani a diákok számára, ami valóban effektív és ami valóban megkönnyíti az idegen nyelv használatát. 

Az Emmi vezetője ismertette, ennek a végeredménye lett az a kormánydöntés, hogy a 9. és 11. tanévet végző gyermekek két-két hetet külföldi nyelvi tanfolyamon vehetnek részt. 

Ez minden évben 140 ezer diákot érint, költsége pedig 90 milliárd forintot jelenthet 
– ismertette a tárcavezető. 
Bódis József oktatásért felelős államtitkár a sajtótájékoztatón kiemelte, a kormány komoly forrással járul hozzá a programhoz, ugyanakkor technikai lebonyolítás számos kérdést vet fel. 

A politikus közlése szerint az államtitkárság pályázati rendszerben gondolkodik, aminek az lesz a lényege, hogy az iskolák pályáznak, bemutatják azokat a társintézményeiket, amelyekkel együttműködésben a programok meg tudnak valósulni. 

Két fajta pályázati lehetőség lesz, az egyik iskolai csoportos, a másik pedig egyéni. Az egyénire a felsőoktatásban van ma is jól működő példa, persze az kérdés, hogy fiatalabb tanulók egyéni pályázattal, miként tudnak kijutni külföldre. Az iskolai csoportos pályázat esetén az az elképzelés, hogy csoportosan mennek ki a gyerekek és a társintézmény munkájába, valamint az ottani szabadidős programokba kapcsolódnak be, viszont az elhelyezés családoknál történne, hogy a tanuló ne saját anyanyelvén, hanem az illető ország nyelvén tudjon kommunikálni 
– közölte Bódis József. 

Az államtitkár szerint nem várható el, hogy valaki két hét alatt megtanuljon egy idegen nyelvet, ahhoz arra van szükség, hogy a magyarországi nyelvképzéseket kell tartalmilag, módszertanilag olyan helyzetbe hozni, hogy a gyereket kellő felkészültséggel tudják a kétszer kéthetes periódus kihasználni. 

Elmondta, Magyarország idegennyelvtudás szempontjából elmarad az európai átlagtól, ezért kell idegennyelvi képzéssel, stratégiával foglalkozni, hogy ez az arány pozitív irányba mozduljon el. 

ECHO TV – A nemzet hangja 
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ