Cover
Belföld
Veronai tragédia: Az egyik cég vezetője is felelhet
2019-01-0409:04
Halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás köré­ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségével gyanúsították meg a veronai katasztrófát szenvedett autóbusz üzemeltetőinek egyikét. A gyanúsított kilétét titkolja a rendőrség, ám a gyanúsítás a jármű utólagos pót-üzemanyagtartálya miatt történt, aminek beépítését csak az egyik cégvezető engedélyezhette - írja a Magyar Idők.
Gyanúsítottként hallgatott ki egy személyt tavaly december 14-én a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás köré­ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt a 2017. január 20-i veronai busztragédia kapcsán. Az eljárás érdekeire tekintettel a rendőrség bővebb tájékoztatást szokás szerint nem ad.

A Magyar Idők értesülései szerint a gyanúsítás összefüggésben van azzal, hogy a katasztrófát szenvedett autóbuszt átalakították, mielőtt sítúrára vitte volna a diákokat és nevelőiket.

Az NNI – szakértők sorát bevonva – egyebek mellett a busztársaság tagjai­nak felelősségét, valamint a busz műszaki állapotát vizsgálta. Többek között arra is keresték a választ, hogy a busz üzemeltetője engedélyeztette-e a jármű átalakítását. Sajtóhírek szerint ugyanis a gyárinál több ülést, valamint plusz-üzemanyagtartályt szereltek a gépjárműbe.

Mivel a busz iratai rendben voltak, gond nélkül átléphette a határt Nyugat-Európába indulva, így bizonyára levizsgáztatták az átalakított járművet. A nyomozás során azt is vizsgálták, személy szerint ki rendelte meg az átalakítást, ki engedélyezte az átalakított jármű vizsgára vitelét.

A hírek szerint az autóbuszt üzemeltető cég saját hatáskörben műszaki vizsgáztatást is végzett, így vélhetően maguknak vizsgáztatták le a járművet.
A gyanúsítás ténye azt jelzi, hogy a szakértők eldöntöttek egy lényeges kérdést. Borbély Zoltán közlekedési és biztosítási szakjogász lapunknak arról beszélt korábban: a szakértőknek kell eldönteniük, hogy a pót-üzemanyagtartály fokozta-e a veszélyt a baleset során, továbbá az összefüggésbe hozható-e a tűz tovaterjedésével.

Az első kérdés eldőlt, ezért gyanúsították meg a titkolt kilétű személyt foglalkozás köré­ben elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségével, aminek megállapításához a törvény szerint még csak sérülésnek sem kell történnie. A gyanúsított a buszt üzemeltető cég vezetői közül kerülhetett ki.
A fokozott ügyészi felügyelet mellett zajló nyomozás határideje két év, ami indokolt esetben egyszer hat hónappal hosszabbítható meg. A Magyar Idők úgy tudja, jelenleg azt vizsgálják a szakértők, hogy a plusz-üzemanyagtartály hozzájárulhatott-e a halálos tömegszerencsétlenség okozásához.

Olaszországban márciusban folytatódik a veronai per a busztragédia miatt, amelyben tizennyolcan vesztették életüket. Varga János buszvezetőt, Alberto Brenteganit, a sztrádaszakasz mérnökét, Giovanni Luigi Da Riost, a sztráda építését irányító műszaki hivatal vezetőjét, valamint azt a három személyt, akik a sztráda ellenőrzését végezték, akár 18 év szabadságvesztéssel sújthatják.

Magyar Idők
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ