Cover
Kultúra
Dörner György: Európa Bizánc helyzetében van
2018-01-2113:01
Nem nagyon lövünk mellé, ha párhuzamot állítunk Bizánc bukása és mostani Európa bukás felé haladó útja között – jelentette ki Dörner György a vasárnapi Bayer showban. Az Új Színház ügyvezető igazgatója úgy véli, a magyar színházaknak több magyar szerző tollából született művel kellene kiszolgálniuk a közönséget, s kevesebb úgynevezett utánjátszott darabot kellene műsorra tűzniük. 
Az Új Színház jelenleg Herczeg Ferenc Bizánc című színművének bemutatójára készül. A szerző történelmi színműve 1453. május 29–én zajlik, Konstantinápolyban, a keleti keresztény birodalom központjában, azon a napon, amikor a város, s vele a birodalom elbukik. A darab arra a kérdésre keresi a választ: vajon miért esik el, miért válik a mohamedán invázió martalékává a keresztény birodalom? A történelem ismétli önmagát, párhuzamos helyzeteket teremt, hiszen ma is ezt a veszélyhelyzetet éljük újra. 

Dörner György az adásban nem cáfolta, hogy napjainkra jelentőségét vesztette a színház, ugyanakkor leszögezte: ezt nem szabad bevallani. A színházigazgató szerint minden egyes színpadon töltött idővel a kollégáival azon vannak, hogy ez ne így legyen, mert ezt a tényt tudják, de nem hajlandók elfogadni. 
Sajnos azt a kort éljük, amikor volt az utánjátszó mozik időszaka a kommunista érában. Amikor nem premierben mutatták be a friss filmeket, hanem jóval később. Most egy ideje azt érezni, hogy a színházak is utánjátszó színházakká kezdenek válni. Levetett Broadway-sikereket, levetett londoni sikereket, vagy éppen német színházutánzatokat kezdenek a magyar közönség elé tenni, de ami az utánjátszó moziban jó volt, az nem jó a magyar színházban
– hívta fel rá a figyelmet a teátrumvezető, aki szerint nem jó, ha az utánjátszás rátelepszik a magyar színházi létre. Meglátása szerint nem szabadna engedni, hogy a színházak elfeledkezzenek a magyar szerzőkről, hiszen nehezebb magyar szerzők műveit színpadra állítani. Példaként hozta fel Wass Albert A funtinelli boszorkány című regényéből született darabot, amelynek például nem volt megelőző előadása. 

Valószínűleg ez abból táplálkozik, hogy elfelejtődött az európai színjátszás alapvetése, ami nem más, mint a szakralitás, a misztériumjáték
– fejtette ki Dörner György.

A színész-igazgató szerint minden valamire való művészi produktumnak az az alapja, hogy a felső világ harcol az ördöggel, az alsó világgal a középen lévő ember lelkéért. Hozzátette: ennek rengeteg mezsgyéje van, a legbanálisabb történet is tud szakrális lenni, ha abból olyan tanulságtörténet születik, amiből a néző tanul és jobbá válik, akkor bizony megérkeztünk a szakralitáshoz.

A Bayer show teljes adása IDE KATTINTVA megtekinthető.

ECHO TV – A nemzet hangja – Bayer show 

A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ