Cover
Belföld
Folytatják a 4-es metró és az Alstom-ügy vizsgálatát
2019-02-1406:17
A magyar hatóságok továbbra is vizsgálják a 4-es metró MSZP—SZDSZ-kormányok idején zajlott beruházása és az Alstom-motorkocsik beszerezése során felmerült korrupciós ügyeket. Közben az Egyesült Királyság csalás elleni hivatala minimális eredménnyel zárta kilenc évig tartó vizsgálatát, melynek során mindössze egy litvániai ügyben találtak bizonyítékot arra, hogy az Alstom munkatársai lefizettek kormányhivatalnokokat.
Annak ellenére, hogy magyar politikusokra nem talált terhelő bizonyítékokat az Egyesült Királyság csalás elleni hivatala (Serious Fraud Office, SFO), a magyar hatóságok folytatják a 4-es metró MSZP–SZDSZ-kormányok idején zajlott beruházása, illetve az Alstom-metrókocsik korrupciógyanús beszerzése kapcsán indított nyomozást.

Az SFO kilencévi vizsgálat után minimális eredménnyel fejezte be a Magyarországot is érintő, a francia járműgyártó Alstom-csoporthoz kapcsolódó vizsgálatot.

A britek nagyszabású – harminc országra, köztük hazánkra is kiterjedő – nyomozást indítottak, miután svájci hatóságok jelezték, hogy az Alstom brit leányvállalatán keresztül kenőpénzek folynak át, politikusokat vesztegethetnek meg számukra kedvező szerződések nyélbeütése érdekében.

A brit vizsgálat végül azzal zárult, hogy mindössze egy litvániai ügyben találtak bizonyítékokat kormányhivatalnokok lefizetésére. Az SFO szerint magyar politikusokra sincs terhelő bizonyíték, miközben két éve a brit hatóság négy Alstom-vezetőt vádolt meg azzal, hogy 2006 januárja és 2007 októbere között bűnszervezet tagjaként összesen 2,3 millió eurónyi összeget juttattak meg nem nevezett BKV-tisztviselőknek, illetve közvetítőknek azért, hogy Budapest francia szerelvényeket vásároljon.

A metrókocsik beszerzésével összefüggésben hazánkban azután indult vizsgálat, hogy 2010-ben az Állami Számvevőszék átvilágította a 4-es metró beruházását és a járműbeszerzéseket, ami a szervezet szerint jelentős vagyoni hátrányt okozott.

Az új városvezetés és a számvevőszék feljelentést tett, majd 2011-ben vezető beosztású hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés és más bűncselekmények miatt indult nyomozás, amely 2016. szeptember 16-án került a Központi Nyomozó Főügyészség (KNYF) hatáskörébe. A hatóság 2016 októberében hallgatta ki az első gyanúsítottakat, egyikük, Terner Géza ellen – aki Izraelben bujkálhat – pedig nemzetközi elfogatóparancsot adtak ki, ami jelenleg is érvényben van.

A KNYF legfrissebb tájékoztatása szerint napjainkig hat személyt hallgattak ki gazdálkodó szervezet önálló intézkedésre jogosult dolgozója által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés gyanújával. A terheltek egyike sem közszereplő, s mindannyian szabadlábon védekezhetnek. A büntetőeljárásról szóló törvény értelmében a nyomozás már csak március végéig tarthat, mivel az első gyanúsítástól számítva akkor telik le a két és fél év.

A botrány kapcsán Medgyessy Péter volt MSZP-s miniszterelnök neve is felbukkant, miután kiderült, hogy családi cégéhez, illetve feleségéhez közel 600 ezer euró áramlott az Alstomtól. Medgyessy erről azt mondta, hogy az összeg az elvégzett munka fejében érkezett, s annak adóterheit megfizették.

Az Alstom-botránnyal párhuzamosan a 4-es metró építési és tanácsadási szerződéseit, valamint a projekttel kapcsolatos döntések jogszerűségét vizsgálja a Nemzeti Nyomozó Iroda.

Az unió szerint a szabálytalan szerződések a teljes összeg mintegy 60 százalékát, azaz közel 280 milliárd forintot érintenek, és 166,9 milliárd forintot csalhattak el az MSZP–SZDSZ-kormányok és a fővárosi vezetés legnagyobb korrupciós botrányában.

A hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt zajló eljárásnak a büntetőeljárásról szóló törvény értelmében nincs határideje, mivel az ügy felderítési szakban – az ORFK kommunikációs szolgálata szerint – ismeretlen tettes ellen folyik.

Magyar Nemzet
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ