Cropped landscape
Gazdaság
Kiszáradhat Európa legfontosabb folyója
2019-01-2808:41
Óriási károkkal jár együtt a Rajna lassú, de biztos kiszáradása. Európa legfontosabb folyami hajózási útvonalának megszűnése, nemcsak a Rajna-Majna-Duna csatorna jelentőségének csökkenését hozhatja magával, hanem különösen a német gazdaság meggyengüléséhez is vezethet. Az uszályvilág vége pedig nem pusztán keveseket érintő probléma. Ha megszűnik az olcsó vízi áruszállítás lehetősége, az akár azt is eredményezheti, hogy a boltok árcéduláin nagyobb számok szerepelnek majd egyes termékeknél - írja az Origo.
Tavaly ősszel már megtapasztalhatták a németek, mivel jár a Rajna vizének elapadása. Egyes helyeken például száraz lábbal lehetett begyalogolni a folyó medrének homokpadjaira. A 2003-as 81 centiméter után Kölnnél újra rekordalacsony, alig 77 centiméteres vízmélységet mértek. A vízállás miatt felszínre került rengeteg második világháborús bomba is. Szakértői becslések alapján, a folyó medrében mintegy 3000 fel nem robbant töltet lehet, melyek között vannak az évtizedekkel korábbi leszóráskor célt tévesztett, többtonnás óriásbombák is. Az eredetileg hidak megsemmisítésére tervezett töltetek azért is veszélyesek, mert a vízszint csökkenésével a még közlekedő hajók könnyebben ütközhetnek egy-egy ilyen bujkáló robbanótesttel.

A vállalatoknak azonban más miatt is fájhat a fejük. A Rajna - emlékeztet arra a Bloomberg - Európa legfontosabb kereskedelmi útvonala, amely Németországon keresztül Svájcot összeköti Rotterdammal, a kontinens legfontosabb kereskedelmi kikötőjével. Ha a folyó kiszáradása nem áll meg, olcsó szállítási útvonalnak mondhatnak búcsút a cégek. Ez viszont számos további következménnyel járhat.

A Rajnát elsősorban a gleccserek vize táplálja. Az ezekből érkező víz mennyiségének mértéke azonban 28 százalékot csökkent 1973 és 2010 között, de egy müncheni gleccserszakértő friss adatai alapján, a csökkenés mértéke mostanra elérte a 35 százalékot. De hozzájárul a haldokláshoz a klímaváltozás okozta felmelegedés, a hosszabb, gyakoribb száraz, csapadék nélküli időszakok is.

Ha az általános gazdasági összefüggéseket nézzük, a szárazságnak kétszámjegyű, milliárdokban kifejezhető károk köszönhetők
- mondja Michael Kunz, a Karlsruhei Műszaki Egyetem Katasztrófakezelési Központjának igazgatója.

Ha pedig a Rajna vízszintje tartósan alacsony marad, akkor rengeteg érintett vállalatnak kell átgondolnia szállítmányozási stratégiáját. A teherhajókra kevesebb árut pakolhatnak, hogy azok merülése kisebb legyen a megszokottnál, és a folyón évente közlekedő rengeteg termék és nyersanyag egy részét közúton vagy vasúton kell szállítani.

Mindez óriási plusz költséget ró a vállalatokra, szervezetekre, és végső soron a fogyasztókra is. Például a német szövetségi hidrológiai intézet adatai szerint,Rotterdamból Bázelig szállítani az árut vízi úton, 40 százalékkal olcsóbb, mint vonaton.A Rajna kiesése óriási változásokat hozna a fuvarozásban és a logisztikában, jelentősen drágítaná azt, amit a szakértők szerint a mégoly fejlett német úthálózat sem tudna kompenzálni.

Az adatok szerint, 2017-ben 186 millió tonna áru mozgott vízen Bázel és a német-holland határterületek között, ami a kontinens teljes folyami áruforgalmi mennyiségének fele. Ennek a hatalmas mennyiségnek egy része biztosan teherautóra vagy vonatra kerülne, ha a Rajna apadása folytatódik, illetve állandósul az alacsony vízszint.

Origo
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ