Cropped landscape
Gazdaság
Rekordösszeget költöttek a családok vásárlásra
2018-12-2811:31
Karácsony után is rekordmagasságokban a lakossági fogyasztás, köszönhetően az év végi leértékeléseknek, a készleten maradt termékek kiárusításának és az óév búcsúztatására való felkészülésnek - számol be a Magyar Idők. Számítások szerint 2018-ban tavalyhoz képest bő ezermilliárd forinttal hagytak többet a családok az áruházak pénztáraiban, az értékesített áruk mennyisége több mint 6 százalékkal emelkedett.
Változatlanul élénk a lakossági fogyasztás dinamikája a két ünnep között, főként az élelmiszer-alapanyagokat, italokat kínáló áruházláncoknál, ahol már a szilveszter jegyében folynak a bevásárlások. Az egész évben tapasztalt ütemes bővüléshez hasonlóan azonban a tartós fogyasztási cikkek piaca is élénk maradt karácsony után is: sokan szereznek be ezekben a napokban a karácsonyra kapott pénzből iparcikkeket, ajándéktárgyakat, nagyobb értékű műszaki eszközöket. Nincsenek kevesen azok sem, akik az ajándékok cseréje miatt keresik fel az árusítóhelyeket.

A szemfülesebb fogyasztók már előre felkészültek a mostani időszakra, hiszen karácsony után jellemzően megkezdődik a különféle használati eszközök, szezonális árucikkek készleten maradt darabjainak kiárusítása, ilyenkor kedvezményes áron lehet hozzájutni a drágább termékekhez is. Az internetes áruházak sem tétlenkednek az év végén: miután az ünnepi eladások java már lezajlott, több web­üzlet később beváltható kuponokat, akciós csomagokat, illetve ugyancsak leértékelt szezonális termékeket kínál a vásárlóknak, fenntartva a már november óta rendkívüli mértékben gyarapodó eladási forgalmat az e-kereskedelemben.
Decemberben összesen 1200 milliárd forint körül alakul a bolti értékesítés, ami azt jelenti, hogy az év utolsó hónapjában a lakosság nagyjából 10 százalékkal hagyott több pénzt az üzletek pénztáraiban tavaly decemberhez képest
 – mondta a Magyar Időknek az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

Vámos György rámutatott: a növekedés volumenben, vagyis az eladott áruk mennyiségét tekintve 6-7 százalék között alakul ebben a hónapban, míg értékben – folyó áron számolva – elérhetjük a 10 százalékos bővülést is, ami nagyon jelentős fejlődést mutat úgy a piac, mint a családok jövedelmi helyzete szempontjából.

A főtitkár kifejtette: eddig az első tíz hónap értékesítési adatait ismertette a statisztikai hivatal, azonban a szövetségnek valamennyi kereskedelmi cég azt jelezte, nagyon jelentős eladásokat bonyolítanak az év végi szezonban, az ünnepi forgalom felülmúlja az előzetes várakozásokat is.
Rekordot ér el idén a kiskereskedelem, egész évben csúcson volt a lakossági fogyasztás. Becslésünk szerint idén meghaladja a hat százalékot a kiskereskedelem növekedési üteme, ekkora volumenbővülésre korábban nem volt példa. A családok jövedelmi helyzetének erőteljes javulását jól tükrözi, hogy folyó áron számolva a vásárlók 2018-ban összességében körülbelül nyolc százalékkal költöttek többet napi fogyasztási és tartós cikkekre, vagyis a volumennövekedést éppúgy ki tudták gazdálkodni, ahogy a három százalék körül alakuló inflációt
– mondta Vámos György.

Kitért rá, a szilveszter előtti értékesítést nem lehet pontosan kimutatni a két ünnep között bonyolított élelmiszer-vásárlások között, azonban az év utolsó napjára tervezett programok nagyságrendileg tízmilliárdokkal dobják meg a decemberi forgalmat, amely összeg az összes értékesítésen belül idén ugyancsak felülmúlja a tavalyit. 
Az uniós átlagot messze meghaladva a teljes magyarországi kiskereskedelem a tavaly mért 10 465 milliárd forintos, illetve a 2016-ban produkált 9600 milliárdos forgalom után ebben az évben várhatóan 11 500 milliárd forintos értékesítést ér el
– mondta az OKSZ főtitkára.

Az iparági szereplők jelzései alapján a növekedés számottevő az egyes cégek esetén is: a CBA a decemberi forgalom 3-5 százalékos növekedésére számított karácsony előtt, míg a legtöbb bolttal rendelkező Tesco üzletlánc a Magyar Időknek jelezte, hogy az év utolsó hónapjában 30 százalék körüli bővülést tapasztalnak az átlagos költésben. Az előző év azonos időszakához képest négyszázalékos forgalomnövekedést vár az Auchan decemberre, míg a Spar Magyarország az éves árbevétele 10 százalékát realizálja ezekben a hetekben. 
 
A Lidl és az Aldi diszkontláncoknál is jelentős az élelmiszerek értékesítése, utóbbinál becslésük szerint ötödével is nőhet a forgalom decemberben.

Több cég áll rá a cserére

A két ünnep között jellemzően sokan fordulnak a kereskedőkhöz amiatt, hogy kicseréltessék az ajándékba kapott termékeket, ez azonban – ha nem minőségi, csupán esztétikai hiba merül fel – nem minden esetben a szabályokon múlik, gyakran a vállalkozó jóindulata kell ahhoz, hogy célt érjen a pórul járt fogyasztó. A Consumer Protection Contact fogyasztóvédelmi tanácsadó cég azt közölte, hogy az általuk vizsgált mintegy 51, a magyar piacon működő kereskedelmi lánc mindegyike lehetőséget ad a hibátlan termékek visszavételére különböző feltételek mellett. Sőt, tavalyhoz képest 60-ról 71 százalékra emelkedett azoknak az üzleteknek az aránya, amelyek a csere vagy a levásárlás lehetősége mellett pénzvisszatérítést is felajánlanak a vevőnek. Érdekesség, hogy míg a hiper- és szupermarketek, a ruházati, a műszaki, a sport- és a játékboltok biztosítanak cserelehetőséget, addig a könyv- és alsóneműboltok szinte teljes körben elzárkóznak az árucserétől, és ugyanígy tesznek a drogériák, a bútor- és barkácsboltok, illetve a cipőboltok egy része is. Az üzletláncok 41 százaléka a cserére vagy levásárlásra 30 napot biztosít a vásárlók számára, de 3 naptól két évig számos egyéb határidő is előfordul a boltok között. Az áru sikeres cseréjének mindenkor általános feltétele a nyugta megőrzése, valamint a felesleges termék újszerű állapotának védelme, lehetőség szerint az eredeti csomagolásban – közölték a tanácsadók.

Magyar Idők
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ