Cover
Kultúra
Tengerentúli vendégszereplés
2018-11-1506:19
Nem 13 és fél ezer egykori emigráns töltötte meg a hatalmas David H. Koch Színház nézőterét estéről estére, hanem rengeteg amerikai is – mondta a Magyar Időknek Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója, aki nemrég tért vissza az Opera első tengerentúli turnéjáról. A Bánk bán vastapsot kapott, a kritikák kedvezően fogadták a budapesti intézmény előadásait, a New York-iak pedig rádöbbenhettek: a lapjaikban általában fasiszta jelzővel illetett Magyarországon szabad és virágzó kulturális élet van.
Nemrég ért véget az Operaház első amerikai turnéja, amelynek során október 30. és november 11. között nyolc estén hét különböző programmal – operával, balettel és gálával – léptek fel a Lincoln Center David H. Koch Színházában az Opera művészei.

Négy magyar operával és három nemzetközi balettelőadással kezdték az első amerikai turnéjukat, továbbá egy magyar gálát és egy zenekari hangversenyt is adtak a Carnegie Hallban, amelynek második fele Bartók Béla és Dohnányi Ernő műveire épült, de Plácido Domingo fővédnök és Rost Andrea révén még Berlioz Rákóczi-indulója, valamint Lehár Ferenc és Kálmán Imre is belefért.

Ókovács Szilveszter főigazgató szerint minden várakozásukat felül múlta, ahogyan az amerikai közönség fogadta a magyar operát. Mint fogalmazott: mind a nyolc este álló tapssal jutalmazták őket, nem 13 és fél ezer egykori emigráns töltötte meg a hatalmas Koch Színház nézőterét estéről estére, hanem rengeteg amerikai is.

A New York-i sajtó hozzáállása kiszámítható hazulról is, de még ott is volt meglepetés: a cikkek sokaságának a szinte kötelező „vörös farok”, vagyis a fasizálódó Magyarország után csak rá kellett térnie a szakmai elemzésre, és a végén rendre ott tipródtak: mit keres itt a magyar elnök, Áder János? Miért adja a nevét, arcát, jelenlétét hozzájuk Placido Domingo és Marton Éva mint fővédnök? Miért hallgatják az ENSZ delegátusai is a Bánk bánt? És vajon miért költ a diktátor Orbán Viktor kultúrára? Ez miért fontos neki? – teszi fel a költői kérdéseket a főigazgató.

A Bánk bánnak most volt az első tengerentúli bemutatója, a főigazgató pedig úgy véli, hogy az Operának – mint a magyar kultúra zászlóshajójának – kötelessége az alapművekhez méltó kiállítás. Az előadásokhoz tartozó jelmezeket és díszleteket is kivitte az Operaház, aminek a megszervezése másfél évig tartott.

Turnéjuknak pedig kulturális hozadéka is volt, hiszen a Metropolitan Opera hamarosan elkezdi játszani Bartóktól a Kékszakállú herceg várát, ráadásul magyar karmesterrel, Nánási Henrikkel, New Yorkban pedig létrejön majd egy helyi Bánk bán-előadás is, amit a magyar Opera is támogat. A Bánk bánt olasz nyelven fogják játszani, Ókovács Szilveszter szerint elsősorban azért, amiért Bartók anno a saját operáját németre fordította, vagy ahogy a nagy cseh szerzők, Dvorák, Smetana, Janacek és Martinu művei is először németül terjedtek el.

Az első lépést ismert operai hordozónyelven kell megtenni, és Erkel Verdi-fanatizmusa, olaszos operastílje egyértelműen az olasz megoldás felé mutatott: az olasz lemezfelvételt el is készítettük még idehaza, odakint pedig minden néző megkapta. Hosszú út lesz, de húsz év múlva ki fog derülni, hogy igazunk volt – véli a főigazgató.

Ókovács Szilveszter fontosnak tartja a külföldi kulturális jelenlétet, mert szerinte nemcsak az országimázst, hanem a kulturális turizmust is felpezsdíthetik a hasonló turnék.

A turista, tehát az úticélt kereső külföldi minőséget és attrakciót keres, ha ilyet talál, erről hall, idejön, de előfordul, hogy egy gyár idetelepülését is kulturális impulzus váltja ki. Emberek vagyunk, és a kulturális élmények hatása alól nem vonhatjuk ki magunkat, szerencsére, és az országimázs is erre épül. Ha komolyan gondoljuk, hogy fontos a magyarságunk, akkor a magyar kultúra életerejét, mélységét és dekorativitását megmutatni a világban is fontos.

És tegyük hozzá: az elmúlt másfél évben a Magyar Állami Operaház bejárta az összes Kárpát-medencei magyar területet, még a kis-magyarországi vidéket is, és csak ezután bonyolítottuk a New York-i vendégszereplést, amelyre egyébként pántlikás forrást biztosított egy vonatkozó 2017-es kormányhatározat. A turné kilencvenmillió forintos jegybevételt is termelt, és ez is rekord – mondta a főigazgató.

Magyar Idők
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ