A digitalizáció hajtóereje a hatékonyság növelése, a reptéri élmény erősítése – hangzott el az SAP német szoftvercég nemrég megtartott budapesti konferenciáján. A repülőterek tavaly csaknem négymilliárd utast szolgáltak ki, akiknek 97 százaléka legalább egy mobileszközt vitt magával, és ez a jelenség új bevételi forrásokat teremthet az utazási szektorban.
Ezt felismerve egy fejlesztés a wifihálózatokra csatlakozók kereséseit elemezve képes segíteni az üzleteket abban, hogy helyalapú, releváns ajánlatokat küldjenek a gépükre várakozóknak. Mobiladatokkal is dolgozik a rendszer, amely egyetlen irányítópulton teszi áttekinthetővé a repülőtér komplex működtetését.
Az adatok bekötésével többek közt láthatóvá válik, hogy hányan igyekeznek a reptérre az egyes autómegosztó alkalmazások segítségével, hatékonyabbá tehető a parkolás, és előzetesen kezelhető a kialakuló tumultus az utascsarnokon belül. Valós időben nyomon követhető az is, hogy merre áramlik a tömeg a terminálokon, milyen a helyi marketingkampányok, egyedi akciók hatékonysága, de előre látható az is, hogy mi a következménye egy esetleges járatkésésnek.
Ugyanezen a felületen érkezik jelzés arról is, ha például a földi kiszolgálók egyik targoncájában kimerülőben van az akkumulátor, így az irányítók gyorsan utasítást adhatnak a közelben tartózkodó karbantartónak, és ha szükséges, a nála lévő okoseszközre elküldhetik a cserénél előírt protokoll leírását is.
A mesterséges intelligenciával felruházott okoseszközök a teheráruk kezelésénél is szerepet kapnak, például a konténerek gyorsabb kezelését, ellenőrzését teszik lehetővé. A fenti példák széles körű elterjedésére ugyanakkor még várni kell, a legtöbb repülőtér egyelőre az adatok összegyűjtésére és alapszintű üzleti hasznosításukra fókuszál.
Az üzemeltetők persze érzik, hogy lépést kell tartaniuk a technikai fejlődéssel, amit az is jelez, hogy felmérések szerint tavaly több mint nyolcmilliárd dollár értékben költöttek informatikai fejlesztésekre. A Budapest Airport számos innovatív fejlesztést indított és indít el, hogy megfelelhessen a folyamatosan változó igényeknek. Ezek egyike a vállalat digitális átalakulását támogató központi rendszer kialakítása többek között a mesterséges intelligencia mindennapos hasznosítására.
Magyar Idők