Cropped landscape
Gazdaság
Megújulnak a balatoni vasútállomások
2018-07-0307:08
Tizenhárom déli parti település vasútállomásának felújításához keres tervezőt az állami beruházó szervezet. A korábban kiírt hasonló pályázatnak köszönhetően a Balaton mellett így összesen huszonegy állomásépület nyeri vissza régi szépségét.
Miközben a pálya felújítására és korszerű motorvonatok beszerzésére százmilliárdokat fordított a kormányzat az utóbbi évtizedben, jogos kritika érte a vasútállomások esztétikai és funkcionális állapotát az ország legjelentősebb idegenforgalmi régiójában, a Balaton partján. Pedig ezeknek az épületeknek a XIX. századi építésük idején jellegzetes stílusuk és egységes megjelenésük volt. A cél most az, hogy egyfelől alkalmazkodjanak a 150 év alatt alaposan átalakult, korszerű vasúti technológiához, másfelől nyerjék vissza korábbi megjelenésük fényét.

Mindezek érdekében írt ki a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) tervezési szerződést a dél-balatoni vasútállomások felvételi épületeinek rekonstrukciója érdekében. A nyertes ajánlattevő feladata lesz 13 vasútállomás, vasúti szaknyelven felvételi épület és környezete esetében az állapotfelmérés, valamint az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése.

Az érintett állomások: Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Zamárdi, Szántód-Kőröshegy, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Bélatelep és Balatonfenyves. A tervezőnek az épületek szükséges mértékű felújításának, adott esetben bontásának, új épület építésének, komfortszint-növelésének és akadálymentesítésének, homlokzatfelújításának, továbbá az állomási előterek és környezetük akadálymentesítésének, felújításának komplex terveit kell elkészítenie.
 
A vasúti építmények stílusa jó másfél száz évvel ezelőtt alakult ki. A Déli Vaspályatársaság Buda–Nagykanizsa vasútvonalát 1861. április 1-jén adták át a forgalomnak. Az egykori Déli Vasút indóházait Carl Schlimp osztrák építészmérnök és építési vállalkozó tervei alapján építették.
 
A falazott épületek felületeit nyerstéglával vagy kővel borították, míg a kisebbeknél, például a raktáraknál deszkaborítást alkalmaztak. A kisebb állomásokon háromféle típusterv szerint építettek felvételi épületeket, ezek nagysága nem a település jelentőségétől, hanem az állomás forgalmától függött.
 
A NIF az év elején nyolc észak-balatoni vasútállomás korszerűsítésére írt ki tervpályázatot. Ennek során több ezer négyzetméternyi épületet újítanak fel Balatonakarattyán, Csittényhegyen, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn, Balatonalmádiban, Káptalanfüreden, Alsóörsön és Aszófőn. Több mint száz férőhelynyi P + R parkoló korszerűsítési munkáit is előkészítik. Eközben, hasonlóan a déli parthoz, a 29-es vasútvonalat felújítják és villamosítják is. A 64,5 kilométernyi vasúti vonal fölé felsővezetéket húznak, energia-távvezérlési rendszert alakítanak ki, egy új alállomást építenek, emellett hat vasúti átjárót adnak át és 44,6 kilométeren végeznek el szabályozási munkálatokat.

Magyar Idők
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ