Cover
Gazdaság
Változatlanok maradnak a repülőjegyek árai
2018-06-1116:20
Bár a légitársaságok kiadásai emelkednek az olajárak növekedése miatt, de a magyar piacon jelen levő legnagyobb társaságok mégsem készülnek a jegyárak változtatására.
Eddig nem növelte jegyárait az emelkedő olajárak miatt a Lufthansa-csoport, a megemelkedett költségeket a hatékonyságjavulással és a jobb működési eredménnyel igyekszik ellensúlyozni – közölte lapunk érdeklődésére a Lufthansa illetékese. A tájékoztatás szerint a csoporthoz tartozó légitársaságok fedezeti ügyleteket kötnek – vagyis előre megállapodnak a szállítóval az árról egy meghatározott időtartamon belül – a szükséges üzemanyagra, akár 24 hónapos időtávra. Legfrissebb előrejelzésük szerint ezzel együtt az idén mintegy 5,8 milliárd euró lesz a csoportszintű üzemanyagköltségük, ami hatszázmillió euróval több az előző évi értéknél.

A hazai diszkont légitársaság, a Wizz Air is felkészült az olajár-növekedésből adódó kihívásra, így továbbra is alacsonyan tartja a viteldíjakat – tudatta lapunkkal. Jelezte, az üzemanyag árának emelkedése a piac minden szereplőjét érinti, azonban az alacsony működési költségek miatt a cég jól felkészült a változásokra. A fiatal flottával, amely a leghatékonyabb Airbus A320 és A321 típusú repülőgépekből áll, továbbra is a legalacsonyabban tarthatók a költségek – közölte.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése szerint a Brent olaj hordónkénti ára hetven dollár lesz az idén, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal, 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok költségei között az üzemanyagra fordított összeg az összkiadások 24 százalékát teszi majd ki. Korábban 21,4 százalékra becsülték ennek mértékét. Bár a Brent ára a múlt héten csökkent, előtte csaknem elérte a nyolcvan dollárt.

A csökkenés elsősorban abból adódik, hogy a Kőolaj-exortáló Országok Szervezete termelésnövekedést helyezett kilátásba. A IATA előrejelzése szerint a légitársaságok 2018-ban 33,8 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, 11 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Ez nemcsak az olajár növekedéséből adódik. Emelkednek ugyanis a bérköltségek, és a nemzetközi kamatkörnyezet változása – elsősorban az amerikai alapkamat emelése – is közrejátszik.

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan hétszázalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel 10,7 százalékos emelkedése. Pozitívum ugyanakkor, hogy a légitársaságok pénzügyi alapjai nagyon stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meghaladja a tőkebefektetés költségét.

Magyar Hírlap
A weboldalon sütiket használunk, hogy kényelmesebb legyen a böngészés. További információ